Mám velkou radost, že ty mé věci čtete a ještě vetší, že mi píšete náměty na články. Až mne to motivovalo napsat hned odpověď na jednu reakci, konkrétně Ondry, táty dvou kluků, kterému tímto děkuji!
Otázka zněla:
Jak v dnešní době cvičit s dětmi a motivovat je ke cvičení?
Budu psát tak, jak to mám v sobě, bez odkazů na studie, či knihy, které jsem četl. U mě je to čistě informace + osobní zkušenost = závěr.
Omlouvám se tímto za nedodání zdrojů, kterými bych prokázal, že to takto je, či není ověřeno odborníky. 🙂
Ať už se nám to líbí nebo ne, jsme pro naše děti prvními „Bohy“. Od narození znají a vnímají mámu a tátu všemi smysly.
Do určitého věku nemají dovyvinutý mozek a nemají poskládanou logiku.
Tudíž je někdy velmi těžké je pochopit, či motivovat k činnosti odpovídající našim představám o světě.
Hlavně když zrovna spěcháme do školky nebo do práce … a Pepíček prostě potřebuje si dodělat svou věž z lega, protože pro něj nic jiného neexistuje.
Tady je fakt „kumšt“ si uvědomit, že Pepíček nevnímá realitu naší, ale svou. On nerozumí tomu, že je důležité být někde včas a neřeší většinou nic jiného než svou aktuální činnost.
Cože?
Že přesně to bychom teď potřebovali taky prožívat? Tu absolutní soustředěnost, uvolněnost a radost?
Tak se učme od svých dětí … 🙂
S pohybem a cvičením je to podobné.
Naše děti podprahově lákají činnosti, ze kterých my rodiče máme radost. Pozor, ne ty, ze kterých předstíráme mít radost, to oni dobře poznají a to je nezajímá.
Naše děti touží po uznání svých rodičů.
Naše děti milují hry.
Naše děti vždy chtějí pouze a jen naši plnou pozornost a absolutní zaujetí v činnosti.
Čím mladší dítě, tím více to platí.
Čím starší dítě, tím více se začnou projevovat již naučené a okoukané mechanizmy (programy) a bude to lehce komplikovanější.
Takže:
Tak snad to někomu něco málo pomůže.
Je mi líto, že neuvádím konkrétní návody a činnosti. Ale to bych si nedovolil. Znám své děti. Neznám Vaše. Vždy funguje trochu něco jiného, ale principy jsou více, či méně stejné.
Krásný den všem!