Doba covidová / cvičení a pohyb s dětmi

Mám velkou radost, že ty mé věci čtete a ještě vetší, že mi píšete náměty na články. Až mne to motivovalo napsat hned odpověď na jednu reakci, konkrétně Ondry, táty dvou kluků, kterému tímto děkuji!


Otázka zněla:
Jak v dnešní době cvičit s dětmi a motivovat je ke cvičení?


Budu psát tak, jak to mám v sobě, bez odkazů na studie, či knihy, které jsem četl. U mě je to čistě informace + osobní zkušenost = závěr.
Omlouvám se tímto za nedodání zdrojů, kterými bych prokázal, že to takto je, či není ověřeno odborníky. 🙂


Ať už se nám to líbí nebo ne, jsme pro naše děti prvními „Bohy“. Od narození znají a vnímají mámu a tátu všemi smysly.

Do určitého věku nemají dovyvinutý mozek a nemají poskládanou logiku.

Tudíž je někdy velmi těžké je pochopit, či motivovat k činnosti odpovídající našim představám o světě.

Hlavně když zrovna spěcháme do školky nebo do práce … a Pepíček prostě potřebuje si dodělat svou věž z lega, protože pro něj nic jiného neexistuje.

Tady je fakt „kumšt“ si uvědomit, že Pepíček nevnímá realitu naší, ale svou. On nerozumí tomu, že je důležité být někde včas a neřeší většinou nic jiného než svou aktuální činnost.


Cože?

Že přesně to bychom teď potřebovali taky prožívat? Tu absolutní soustředěnost, uvolněnost a radost?

Tak se učme od svých dětí … 🙂


S pohybem a cvičením je to podobné.

Naše děti podprahově lákají činnosti, ze kterých my rodiče máme radost. Pozor, ne ty, ze kterých předstíráme mít radost, to oni dobře poznají a to je nezajímá.

Naše děti touží po uznání svých rodičů.

Naše děti milují hry.

Naše děti vždy chtějí pouze a jen naši plnou pozornost a absolutní zaujetí v činnosti.

Čím mladší dítě, tím více to platí.

Čím starší dítě, tím více se začnou projevovat již naučené a okoukané mechanizmy (programy) a bude to lehce komplikovanější.

Takže:

  1. To, co chceme po dětech, dělejme sami. Oni se připojí.
  2. Stačí třeba jen půl hodina času, ale v plné pozornosti.
  3. Nelpěme na výsledku.
  4. Pochvalme je konkrétně. „Ty jsi šikula“ nefunguje, to raději hned vyřaďte ze svého slovníku. Místo toho zkuste: „Líbí se mi, jak jsi teď přeskočil ten kámen, to bylo super“.
  5. Bez kritiky. Pokud slyším někoho říkat: „ty jsi ale kopyto“ , zvedají se mi chlupy na rukou. Dítě tímto tvarujeme. Chceme mít doma kopyta? A podle čeho soudíme? Podle sebe? Podle Jágra?
  6. Musí to být zábava. Ideálně použít nějaký materiál, malé kotouče, gumy, tyče, míčky.
  7. Může to být i hra se zaměřením na to, kdo vyhraje. Ale pokud se tomuto zvládnete vyhnout, tak se vyhněte. Pokud ne, hold nevadí.
  8. Dítě by mělo mít pocit, že má na hru velký vliv. Nechme ho dělat rozhodnutí, vybrat směr, tempo, systém. Můžeme jen lehce korigovat průběh a zamítat nereálné věci (hra na skákání ze střechy).
  9. Zeptejme se večer, co se dítěti nejvíce líbilo, jaký z toho měl/a pocit, získáme si tak velkou výhodu do dalšího plánování.
  10. Nenechme se odradit. Třeba ho/jí to přestane po pár minutách bavit, ale pokud to baví nás, příště si samo řekne, že chce jít zase hrát/cvičit.
  11. Vždy nakonec společný čas oceňme. Jednoduché : „Děkuji ti, že jsi semnou dnes cvičila“ má obrovský vliv.

Tak snad to někomu něco málo pomůže.

Je mi líto, že neuvádím konkrétní návody a činnosti. Ale to bych si nedovolil. Znám své děti. Neznám Vaše. Vždy funguje trochu něco jiného, ale principy jsou více, či méně stejné.

Krásný den všem!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.